Preview

Proceedings in Cybernetics

Advanced search

PICTOGRAPHIC PROGRAMMING LANGUAGE “PIKTO”

Abstract

One of the most important ways of perceiving information is visual. A schematic depiction of an action or object can be used as the implementation of the action itself or the embodiment of the object. A person can perceive the image data regardless of the native language. Therefore, as part of the programming language, you can use schematic images, as well as icons, learning which you do not even need know how to write or read. Limitedness in the set of syntactic constructions and the size of the body code of such language allows avoiding many difficulties of conventional textual programming languages, such as: syntactically incorrect programs, the need to know a foreign language (mainly English) and a considerable amount of material for study. By means of such restrictions, the entry threshold for studying pictographic language is quite low, and this allows it to be used for teaching preschool children. The article discusses the implementation of such pictographic language that is Pikto. The PiktoMir system is used as part curriculum of algorithmic programming in preschool and elementary classes. The next part of the course for middle and senior schools is the school algorithmic language (the KuMir system). The implementation describes the context-free and irregular grammar for the language, as well as the compilation process and the syntactic parsing of programs compiled on it. The paper also compares Pikto with another pictographic programming language Lightbot.

About the Authors

N. O. Besshaposhnikov
System Research Institute, Russian Academy of Sciences
Russian Federation


A. G. Leonov
System Research Institute, Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Пирс Ч. С. Что такое знак? // Вестн. Томск. гос. ун-та. Сер. Философия. Социология. Политология. 2009. № 3 (7). С. 88-95.

2. Kay A. Microelectronics and the Personal Computer // Scientific American. 1977. Sept. V. 237. Is. 3. P. 230-244.

3. Раскин Д. Интерфейс: новые направления в проектировании компьютерных систем. М. : Символ-Плюс, 2005.

4. Lightbot. URL: http://lightbot.com (дата обращения: 01.10.2017).

5. Lightbot programming puzzles android apps on google play. URL: http://topbestbook. info/lightbot/lightbot-programming-puzzles-android-apps-on-google-play.htm (дата обращения: 01.10.2017).

6. Rogozhkina I. B., Kushnirenko A. G., PiktoMir: Teaching Programming Concepts to Preschoolers with a New Tutorial Environment // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2011. V. 28. P. 601-605.

7. Леонов А. Г. Логическое проектирование педагогических программных средств // Ярослав. пед. вестн. Т. III. Естеств. науки. 2013. № 4. С. 134-141.

8. Леонов А. Г., Бесшапошников Н. О., Ерёмин Д. Б., Дедков А. Н. ПиктоМир для планшетных компьютеров как инструмент пропедевтического курса информатики // Тр. Большого Московского семинара по методике раннего обучения информатике. М., 2014. Т. 1. № 4.

9. Кушниренко А. Г., Леонов А. Г. Программирование для дошкольников и младших школьников // Первое сентября. Информатика. 2011. № 15. С. 20-23.

10. Бесшапошников Н. О. Дедков А. Н., Еремин Д. Б., Леонов А. Г. ПиктоМир как кооперативная среда для обучения основам программирования дошкольников и младших школьников // Тр. НИИСИ РАН. 2015. Т. 5. № 1. С. 138-141.

11. Ершов А. П., Кушниренко А. Г., Лебедев Г. В., Семенов А. Л., Шень А. Х. Пробный учебник для средних учебных заведений. М. : Просвещение, 1988. 207 c.

12. Кушниренко А. Г., Лебедев Г. В., Сворень Р. А. Основы информатики и вычислительной техники : пробн. учеб. для сред. учеб. заведений. М. : Просвещение, 1996.

13. Кушниренко А. Г., Лебедев Г. В., Зайдельман Я. Н. Информатика. 7-9 кл. М. : Дрофа, 2003.

14. Поляков К. Ю. Практикумы в системе КуМир. URL: http://kpolyakov.spb.ru/ download/kumkurs.pdf, 2017 (дата обращения: 01.10.2017).

15. КуМир. URL: https://www.niisi.ru/kumir/ (дата обращения: 01.10.2017).


Review

For citations:


Besshaposhnikov N.O., Leonov A.G. PICTOGRAPHIC PROGRAMMING LANGUAGE “PIKTO”. Proceedings in Cybernetics. 2017;(4 (28)):173-180. (In Russ.)

Views: 547


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-7604 (Online)