SEMI-ANALYTICAL METHODS OF OPTIMIZATION OF TRANSPORT NETWORKS
Abstract
Methods of integrated optimization of transport networks are developed. They are based on their approximation by non-Markov networks of queuing with multi-linear nodes (roads), the speed of which decreases with increasing load. The proposed methods are oriented to different modes of transport load. Examples of the application of the proposed methods are given. It is demonstrated that the greatest effect in combating blockings is provided by the integrated optimization of transport networks oriented to the regime of high transport load.
About the Author
V. N. ZadorozhnyiRussian Federation
e-mail: zwn2015@yandex.ru
References
1. Задорожный В. Н. Оптимизация однородных немарковских сетей массового обслуживания // Проблемы упр. 2009. № 6. С. 68–75.
2. Клейнен Дж. Статистические методы в имитационном моделировании / пер с англ.; под ред. Ю. П. Адлера и В. Н. Варыгина. М. : Статистика, 1978. Вып. 1. 221 с.
3. Johnson M. E. Jackson J. Infinitesimal Perturbation Analysis: a Tool for Simulation // J. of the Operational Res. Soc., 1989. Vol. 40, № 3. P. 134–160.
4. Rubinstein R. Y. Sensitivity analysis of computer simulation models via the efficient score // Oper. Res., 1989. Vol. 37. P. 72–81.
5. Suri R, Zazanis M. Perturbation Analysis Gives Strongly Consistent Sensitivity Esti-mates for the M|G|1 Queue // Mgmt Science, 1988. Vol. 34. P. 39–64.
6. Zadorozhnyi V. N. Optimization of Uniform Non-Markov Queueing Networks using resources and transition probabilities redistribution // Communications in Computer and Infor-mation Science, 2016. Vol. 638. P. 366–381.
7. Zadorozhnyi V. N., Zakharenkova T. R. Optimization of Channel Distribution over Nodes in Networks with Fractal Traffic // Dynamics of Systems, Mechanisms and Machines: con-ference proceeding, 15–17 Nov. 2016. P. 1–5.
8. Zadorozhnyi V. N. Simulation modeling of fractal queues // Dynamics of Systems, Mechanisms and Machines (Dynamics), December, 2014. P. 1–7.
9. Tsitsiashvili G. Sh. Parametric and Structural Optimization of the Queuing Network Throughput // Automation and Remote Control, 2007. Vol. 68, № 7. P. 1177–1185.
10. Клейнрок Л. Вычислительные системы с очередями / пер. с англ.; под ред. Б. С. Цыбакова. М. : Мир, 1979. 600 с.
11. Вишневский В. М. Теоретические основы проектирования компьютерных сетей. М. : Техносфера, 2003. 512 с.
12. Моисеев А. Н, Назаров А. А. Бесконечнолинейные системы и сети массового обслуживания. Томск : Изд-во НТЛ, 2015. 240 с.
13. Хейт Ф. Математическая теория транспортных потоков. М. : Мир, 1966. 288 с.
14. Дрю Д. Теория транспортных потоков и управление ими / пер. с англ. Е. Г. Коваленко и Г. Д. Шермана ; под ред. Н. П. Бусленко. М. : Транспорт, 1972. 424 с.
15. Daganzo C. F. Urban Gridlock: Macroscopic Modeling and Mitigation Approaches // Transportation Part B. 2007. Vol. 41. P. 49–62.
16. Транспортная стратегия Российской Федерации на период до 2030 года. Проект, Москва, 5 Августа 2013 г. 183 с. URL: https://mintrans.ru/documents/ (дата обращения: 27. 12. 2018).
17. Zadorozhnyi V. N., Kornach M. A. Optimization of transport queuing networks on the basis of the method of directing hyperbole // 2016 International Siberian conference on control and communications SIBCON, sec. Control of the Large-Scale Systems, Russia, Moscow, May 12–14, 2016. P. 1–4.
Review
For citations:
Zadorozhnyi V.N. SEMI-ANALYTICAL METHODS OF OPTIMIZATION OF TRANSPORT NETWORKS. Proceedings in Cybernetics. 2018;(4 (32)):16-28. (In Russ.)