NON-LINEAR CAUCHY MODEL FOR EDUCATIONAL PROCESS
https://doi.org/10.34822/1999-7604-2021-4-54-62
Abstract
A formalized model of Cauchy type for knowledge assimilation based on the patterns of self-organization of educational process and its components is obtained in the framework of nonlinear
non-differential relationships with the possibility for dynamical change of model’s parameters, including the occurrence of chaos due to the bifurcation phenomena. New known mathematical
models, which consider both knowledge accumulation and dispersal in the educational process, for knowledge assimilation and assessment of remaining knowledge of students from universities are developed and adapted for educational digitalization.
About the Authors
A. A. BocharovRussian Federation
E-mail: a.a.bocharov1980@gmail.com
V. V. Khramov
Russian Federation
References
1. Лифшиц Е. А. Исследования мотивационного потенциала студентов для совершенствования процесса обучения // Соврем. исслед. социалн. Проблем : электрон. науч. журн. 2012. № 4. URL: http://sisp.nkras.ru/e-ru/issues/2012/4/lifshic.pdf (дата обращения: 10.09.2021).
2. Братищев А. В. Математическая теория управляемых динамических систем: введение в понятия и методы. Ростов-на-Дону : Донск. гос. технич. ун-т, 2015. 292 с.
3. Храмов В. В. Агрегирование информации как проблема личностной самоорганизации // Рос. психолог. журн. 2007. Т. 4, № 4. С. 9–21.
4. Николис Г., Пригожин И. Самоорганизация в неравновесных системах. М. : Мир, 1979. 512 с.
5. Братищев А. В., Журавлева М. И. Бифуркационный анализ и синергетическое управление системой «валовой продукт – трудовой ресурс» // Вестн. Ростов. гос. эконом. ун-та (РИНХ). 2015. № 2. С. 147–155.
6. Братищев А. В. Факторизация характеристического многочлена состояния равновесия автономной системы, имеющей инвариантное множество // Дифференц. уравнения и процессы управления. 2019. № 3. С. 1–17.
7. Абакумова И. В., Финько М. В., Князева Ю. С. Трансформация высшего образования в условиях глобализации: новые форматы и альтернативные модели // Alma mater (Вестн. высш. шк). 2021. № 9. С. 7–17. DOI 10.20339/AM.09-21.007.
8. Чернышев Ю. О., Требухин А. В., Панасенко П. А., Белоножко Д. Г. Существующие способы формализации нечеткостей в транспортных процессах // Инженер. вестн. Дона. 2021. № 7. С. 57–79.
9. Присняков В. Ф., Приснякова Л. М. Математическое моделирование переработки информации оператором человеко-машинных систем. М. : Машиностроение, 1990. 248 с.
10. Akperov I. G., Akperov G. I., Alekseichik T. V. et al. Soft Models of Management in Terms of Digital Transformation. Rostov-on-Don : PEI HE SU (IUBIP), 2019. 188 p.
11. Чернышев Ю. О., Храмов В. В. Особенности агрегирования качественных признаков опорных ориентиров в системах технического зрения // Известия ТРТУ. 2001. № 3. С. 55.
12. Akperov I. G., Akperov G. I., Alekseichik T. V. et al. Soft Models of Management in Terms of Digital Transformation. Rostov-on-Don : PEI HE SU (IUBIP), 2020. Vol. 2. 256 p.
Review
For citations:
Bocharov A.A., Khramov V.V. NON-LINEAR CAUCHY MODEL FOR EDUCATIONAL PROCESS. Proceedings in Cybernetics. 2021;(4 (44)):54-62. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/1999-7604-2021-4-54-62