CONCEPT DEVELOPMENT OF AN INTELLIGENT PLATFORM AIMED AT IMPLEMENTING AN INDIVIDUAL LEARNING PATH ACCORDING TO THE STUDENT’S BASIC LEVEL OF KNOWLEDGE AND PSYCHOLOGICAL TYPE
https://doi.org/10.34822/1999-7604-2022-1-6-15
Abstract
The concept of an intelligent educational platform of a new type is proposed. This platform helps students independently assimilate disciplines within the interaction with an electronic learning system that adapts to the students’ basic level of knowledge, psychological type, preferences and individual characteristics of the nervous system. The basis of the concept consists of integrating an electronic textbook on educational disciplines, based on the principles of programmed education, and gamification, implemented in the web development of the shell of an intelligent educational platform.
About the Authors
E. A. ArapovaRussian Federation
Senior Lecturer
Е-mail: dist_edu@ntti.ru
S. O. Kramarov
Russian Federation
Doctor of Sciences (Physics and Mathematics), Professor
Е-mail: maoovo@yandex.ru
L. V. Sakharova
Russian Federation
Doctor of Sciences (Physics and Mathematics), Associate Professor
Е-mail: l_sakharova@mail.ru
References
1. Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий. В 2 т. Т. 1. М. : Народное образование, 2005. 258 с.
2. Hoškova Š. Experience with Blended (Distance) Learning Study Materials // International Conference on Distance Learning, Simulation and Communication CATE, Brno, Czech Republic, 2009. P. 70‒77.
3. Талызина Н. Ф. Теоретические проблемы программированного обучения. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1969. 134 с.
4. Беспалько В. П. Программированное обучение. Дидактические основы. М. : Высш. шк., 1970. 300 с.
5. Марушина Н. М., Быстров А. И. Программированное обучение как элемент подготовки специалистов финансово-экономического профиля // Педагог. журн. Башкортостана. 2009. № 3. С. 140-146.
6. Мухамедшина А. В. Реализация технологии программированного обучения в информационно-образовательной среде вуза // Концепт : науч.-метод. электрон. журн. офиц. сайта эвристич. олимпиад «Совёнок» и «Прорыв». URL: http://cdn.scipeople.com/materials/40647/1226 (дата обращения: 28.12.2021).
7. Малыхина О. А. Идея программированного обучения в отечественной педагогике высшей школы (60-70-е гг. ХХ в.) : дис. ... канд. пед. наук. Хабаровск, 2002. 195 с.
8. Мартиросян Л. П. Теоретико-методические основы информатизации математического образования : автореф. дис. ... д-ра пед. наук. М., 2010. 42 с.
9. Vargas J. S. Programmed Instruction’s Lessons for xMOOC Designers // Mexican Journal of Behavior Analysis. 2014. Vol. 40, № 2. P. 7-19.
10. Орлова О. В., Титова В. Н. Геймификация как способ организации обучения // Вестн. Томск. гос. пед. ун-та. 2015. № 9. С. 60-64.
11. Певзнер В. В., Погорелов В. И., Шуклин Д. А. Некоторые особенности применения геймификации в процессе обучения // Проблемы современ. образования. 2016. № 2. С. 98-101.
12. Елисеева Е. В., Зятева Л. А., Исакова Г. С. и др. Совершенствование подготовки будущих специалистов в вузе на основе внедрения технологии геймификации // Проблемы современ. педагогического образования. 2016. № 53-3. С. 178-185.
13. Титов С. А. «Геймификация» дистанционного обучения // Cloud of Science. 2013. № 1. С. 21-23.
14. Игровые элементы геймификации. 2022. URL: https://4brain.ru/gamification/igrovye-jelementy.php (дата обращения: 17.01.2022).
15. Исследователи и киллеры. Как использовать психотипы геймеров в любом бизнесе. 2022. URL: https://incrussia.ru/understand/issledovateli-ikillery (дата обращения 17.01.2022).
Review
For citations:
Arapova E.A., Kramarov S.O., Sakharova L.V. CONCEPT DEVELOPMENT OF AN INTELLIGENT PLATFORM AIMED AT IMPLEMENTING AN INDIVIDUAL LEARNING PATH ACCORDING TO THE STUDENT’S BASIC LEVEL OF KNOWLEDGE AND PSYCHOLOGICAL TYPE. Proceedings in Cybernetics. 2022;(1 (45)):6-15. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/1999-7604-2022-1-6-15