DESIGNING AND MODELING A SYSTEM FOR MONITORING SCHOOL LABORATORY’S EQUIPMENT
https://doi.org/10.34822/1999-7604-2022-2-20-28
Abstract
The article considers the problem of designing an automated system for monitoring laborato-ry equipment prior to classes at a higher educational institution. The monitoring must be carried out remotely and promptly inform the technical support services should there be found deviations of the measured parame-ters from the required values specified in the regulatory and technical documentation. In addition to that, it is necessary to monitor the condition of the room itself (air temperature, voltage in the electrical network, no water and heat supply systems leakage). Methods of algorithmization and programming of controllers are used to implement the design. Simulation of laboratory equipment failure is carried out via preliminary stage of E-network modeling of the system. The results of the system design include the functional diagram of the equipment monitoring system and the software for the PLC200 controller developed in the CoDeSys tool environment. The study proposes possible ways for further research on the problem in question.
About the Authors
M. Ya. BraginskyRussian Federation
Candidate of Sciences (Engineering), Associate Professor
E-mail: braginskij_mya@surgu.ru
D. V. Tarakanov
Russian Federation
Candidate of Sciences (Engi-neering), Associate Professor
E-mail: tarakanov_dv@surgu.ru
References
1. Технический регламент о требованиях пожарной безопасности : федер. закон от 22.07.2008 № 123-ФЗ (ред. от 30.04.2021). Доступ из СПС «КонсультантПлюс».
2. Златоустов В. А., Горавнева Т. С., Пшеничная К. В. Разработка приложения для функционирования «умной лаборатории» // Современные технологии в теории и практике программирования : сб. материалов науч.-практ. конф. СПб., 2021. С. 187–188.
3. Никифоров О. Ю. Актуальные концепции Интернета вещей // Постулат. 2017. № 4 (18). С. 67.
4. Гаврилов А. В., Новицкая Ю. В. Умная учебная лаборатория автоматизации проведения лабораторных работ // Компьютер. инструменты в образовании. 2016. № 6. С. 20–32.
5. Новицкая Ю. В., Семенов Е. И., Гаврилов А. В. Модель представления знаний о событиях для системы мониторинга // Робототехника и искусственный интеллект : материалы IX Всерос. науч.-технич. конф. с междунар. участием (РИИ-2017). Красноярск : Литера-принт, 2017. С. 182–187.
6. Новицкая Ю. В., Семенов Е. И., Гаврилов А. В. Гибридная архитектура системы мониторинга умной учебной лаборатории // Гибридные и синергетические интеллектуальные системы : материалы IV Всерос. Поспеловской конф. с междунар. участием / под ред. А. В. Колесникова. Калининград : Изд-во Балтийского федер. ун-та им. Иммануила Канта, 2018. С. 281–288.
7. Гаврилов А. В., Новицкая Ю. В. Система мониторинга умной учебной лаборатории // Робототехника и искусственный интеллект : материалы VII Всерос. науч.-технич. конф (РИИ-2015). Железногорск : СФУ, 2015. С. 177–182.
8. Жук А. А., Яроцкая А. А. Умная лаборатория // КИП и автоматика: обслуживание и ремонт. 2021. № 2. С. 29–33.
9. Аверин А. И. Интеллектуальное управление домом. «Умный дом» // European Science. 2015. № 4 (5). С. 5–7.
10. Braginsky M. Ya., Tarakanov D. V., Tsapko S. G. Hierarchical Analytical and Simulation Modelling of Human-Machine Systems with Interference // J Phys: Conf Ser. 2017. Vol. 803. P. 012026.
Review
For citations:
Braginsky M.Ya., Tarakanov D.V. DESIGNING AND MODELING A SYSTEM FOR MONITORING SCHOOL LABORATORY’S EQUIPMENT. Proceedings in Cybernetics. 2022;(2 (46)):20-28. (In Russ.) https://doi.org/10.34822/1999-7604-2022-2-20-28