Preview

Proceedings in Cybernetics

Advanced search

EXPERIENCE OF COMPLEX MODERNIZATION OF ENGINEERING EDUCATION PROGRAMS AT SURGUT STATE UNIVERSITY

Abstract

Surgut State University became a member of the CDIO initiative in 2017. The Department of Automation and Computer Systems is the first in the University that began implementation of educational programs according to the CDIO standards. The Department provides two education programs: “Control in engineering systems” and “Software engineering”. Research and analysis of the CDIO initiative’s organizational principles caused changes in the implementation strategy of education programs. The more efficient improvement of education programs will be possible after the first stu-dents’ graduation and the survey of the stakeholders about the learning outcomes of the graduates.

About the Authors

A. V. Zapevalov
Surgut State University
Russian Federation
e-mail: zapev@mail.ru


L. Yu. Zapevalova
Surgut State University
Russian Federation
e-mail: larzap@list.ru


References

1. Berggren K., Brodeur D., Crawley E., Ingemarsson I., Litant W., Malmqvist J., Östlund S. CDIO: An international initiative for reforming engineering education // World Transac-tions on Engineering and Technology Education. 2003. № 2 (1). P. 49–52.

2. Crawley E. F., Malmqvist J., Östlund S., Brodeur D. R., Edström K. Rethinking Engi-neering Education: The CDIO Approach. 2nd ed. New York : Springer, 2014. 319 р.

3. Edström K., Kolmos A. PBL and CDIO: complementary models for engineering educa-tion development // European Journal of Engineering Education. 2014. № 39 (5). P. 539–555.

4. Исаев А. П., Плотников Л. В. Учебный инжиниринг в контексте реализации идео-логии CDIO // Высш. образование в России. 2016. № 12 (207). С. 45–52.

5. Кондратьев Э. В., Чемезов И. С. Переход российского высшего образования на стандарты CDIO: содержание, перспективы, проблемы // Вестн. ВГУ. Сер. Экономика и упр. 2015. № 3. С. 41–50.

6. Всемирная инициатива CDIO. Стандарты: информационно-методическое издание / пер. с анг. и ред. А. И. Чучалина, Т. С. Петровской, Е. С. Кулюкиной. Томск: Изд-во Томск. политех. ун-та, 2011. 17 с.

7. Перспективы развития инженерного образования: инициатива CDIO : информ.-метод. изд. / пер. с анг. и ред. В. М. Кутузова и С. О. Шапошникова. СПб. : Изд-во СПбГЭТУ «ЛЭТИ», 2012. 29 с.

8. Осипова С. И., Володько К. А. Мониторинг реализации инженерного образования в идеологии всемирной инициативы CDIO // Современ. проблемы науки и образования. 2015. № 1–1. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=19283 (дата обращения: 27.12.2018).


Review

For citations:


Zapevalov A.V., Zapevalova L.Yu. EXPERIENCE OF COMPLEX MODERNIZATION OF ENGINEERING EDUCATION PROGRAMS AT SURGUT STATE UNIVERSITY. Proceedings in Cybernetics. 2018;(4 (32)):184-193. (In Russ.)

Views: 191


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-7604 (Online)