AN ALGORITHM FOR DETECTING FACTORS OF RISE IN THE PERFORMANCE EFFICIENCY OF A SERVICE-ORIENTED ENTERPRISE
https://doi.org/10.35266/1999-7604-2024-1-5
Abstract
The reason behind studying the category of effi ciency lies in the number of approaches, methods, types of defi nitions, interpretations in various fi elds; possibilities and challenges in decision-making; and the infl uence of subjective factors in particular approaches and methods. All of this enables the search for ways to improve the performance effi ciency of a service-oriented enterprise by developing an information system with an algorithm for detecting signifi cant factors. The study aims to develop an algorithm for detecting factors that can help an enterprise to improve its effi ciency. An algorithm for detecting factors that increase the performance efficiency of a service-oriented enterprise was developed to solve the problem. The algorithm is based on data collected and processed by the Federal State Statistics Service on factors that limit the operation of such enterprises and indicators that dynamically demonstrate their performance. The expert survey fi ndings, which included fi ve approaches to assessing efficiency and considering the specifi city of such activity, were applied.
About the Authors
A. V. KuramshinaRussian Federation
Candidate of Sciences (Economics), Docent
S. A. Lysenkova
Russian Federation
Candidate of Sciences (Physics and Mathematics), Docent
References
1. Куклев С. Е. О многообразии взглядов на категорию «бизнес-процесс» // Современные тенденции в экономике и управлении: новый взгляд. 2011. № 8. С. 42–47.
2. Подготовка данных в Data Science-проекте: рецепты для молодых хозяек. URL: https://habr.com/ru/articles/470650/ (дата обращения: 04.07.2023).
3. Самые востребованные IT-профессии 2024 года. URL: https://blog.skillfactory.ru/vostrebovannyeit-professii-v-2022-godu/ (дата обращения: 04.06.2023).
4. HeadHunter : официальный сайт. URL: https://hh.ru/ (дата обращения: 04.06.2023).
5. Как Big Data меняет нашу жизнь прямо сейчас и почему за этим рынком стоит следить. URL: https://rubda.ru/market_news/kak-big-data menyaet-nashuzhizn-pryamo-sejchas-i-pochemu-za-etim-rynkomstoit- sledit/ (дата обращения: 04.06.2023).
6. World Bank open data. URL: http://data.worldbank. org (дата обращения: 09.09.2023).
7. Data.gov.ru: открытые данные России. URL: http://data.gov.ru (дата обращения: 09.09.2023).
8. Федеральная служба государственной статистики : официальный сайт. URL: https://rosstat.gov.ru/ (дата обращения: 09.09.2023).
9. Python Developers Survey 2021 Results. URL: https:// lp.jetbrains.com/python-developers-survey-2021/ (дата обращения: 04.07.2023).
10. Тутуева А. А., Сизова О. В. Повышение эффективности бизнес-процессов предприятия бытового обслуживания // Проблемы экономики, финансов и управления производством : сб. науч. трудов вузов России. 2021. № 48. С. 173–180.
11. Платные услуги населению / Федеральная служба государственной статистики : официальный сайт. URL: https://rosstat.gov.ru/uslugi (дата обращения: 18.05.2023).
12. Горбунова И. А. Порядок создания предпринимательских структур // Наука без границ. 2017. № 9. С. 16–18.
13. Мельникова А. И., Винокурова М. В. Развитием малого предпринимательства в сфере услуг в Иркутской области // Развитие малого предпринимательства в Байкальском регионе : материалы 5-й междунар. науч.-практич. конф., 22 ноября 2022 г., г. Иркутск. Иркутск : Байкальский государственный университет, 2023. С. 294–299.
14. Ильясова М. К., Сохтаев М. К Законы организации и их взаимодействие в современных условиях // Ученые записки Крымского инженерно-педагогического университета. 2021. № 2. С. 97–101. DOI 10.34771/UZCEPU.2021.72.2.018.
15. Астахов Ю. В., Полякова Р. И. Внешние и внутренние факторы развития организации // Содействие профессиональному становлению личности и трудоустройству молодых специалистов в современных условиях : сб. материалов XIII Междунар. науч.-практич. конф., 19 ноября 2021 г., г. Белгород. Белгород : Белгородский государственный технологический университет им. В. Г. Шухова, 2021. Ч. 1. С. 86–90.
Review
For citations:
Kuramshina A.V., Lysenkova S.A. AN ALGORITHM FOR DETECTING FACTORS OF RISE IN THE PERFORMANCE EFFICIENCY OF A SERVICE-ORIENTED ENTERPRISE. Proceedings in Cybernetics. 2024;23(1):37-46. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/1999-7604-2024-1-5