Preview

Proceedings in Cybernetics

Advanced search

Comparative analysis of educational indicators in Russia and New Zealand

https://doi.org/10.35266/1999-7604-2025-2-10

Abstract

In the era of digitalization, intelligent data analysis has become an integral part of data processing. This article examines the process of extracting and analyzing data from CSV files, compares the dynamics of educational indicators in Russia and New Zealand, and proposes measures to improve educational trends. The study is based on real data, allowing for the identification of patterns and conclusions about the prospects for educational development.

About the Authors

A. A. Bognyukov
Volgograd State Technical University, Volgograd
Russian Federation

Student



D. Yu. Zorkin
Volgograd State Technical University, Volgograd
Russian Federation

Lecturer



E. N. Lagunov
Volgograd State Technical University, Volgograd
Russian Federation

Lecturer



References

1. 2018 Census totals by topic – national highlights (updated). URL: https://www.stats.govt.nz/information-releases/2018-census-totals-by-topic-national-highlights-updated/ (дата обращения: 25.01.2025).

2. Министерство науки и высшего образования Российской Федерации. Статистические данные по высшему образованию. URL: https://minobrnauki.gov.ru/action/stat/highed/ (дата обращения: 25.01.2025).

3. Министерство просвещения Российской Федерации. Статистика среднего профессионального образования. URL: https://edu.gov.ru/activity/statistics/secondary_prof_edu (дата обращения: 25.01.2025).

4. Matplotlib. URL: https://matplotlib.org/ (дата обращения: 22.01.2025).

5. Мыльников Л. А. Интеллектуальный анализ данных в управлении производственными системами (подходы и методы) : моногр. М. : Первое экономическое издательство, 2017. 334 с.

6. DevPractice. Визуализация линейных графиков с Matplotlib. URL: https://devpractice.ru/matplotliblesson-4-1-viz-linear-chart/ (дата обращения: 26.01.2025).

7. Однобокова А. С. Концепция интеллектуального анализа данных // Достижения науки и образования. 2023. № 1. С. 9–12.

8. Гладков Л. А., Кравченко Ю. А., Курейчик В. В. и др. Интеллектуальные системы: модели и методы метаэвристической оптимизации : моногр. Чебоксары : Издательский дом «Среда», 2024. 228 с.


Review

For citations:


Bognyukov A.A., Zorkin D.Yu., Lagunov E.N. Comparative analysis of educational indicators in Russia and New Zealand. Proceedings in Cybernetics. 2025;24(2):83-92. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/1999-7604-2025-2-10

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-7604 (Online)