Preview

Proceedings in Cybernetics

Advanced search

Monitoring methods and assessment of educational organizations’ websites to enhance their content

https://doi.org/10.35266/1999-7604-2025-3-7

Abstract

The paper examines how school websites are filled with information that is not required by law to be published but is highly demanded by the parent community, pupils, and teaching staff. Due to the fact that current solutions only deal with required information for school website publication, this approach has academic novelty. The analysis proved that there is not enough relevant information on school websites. Therefore, the development of assessment and monitoring automation of websites’ content is relevant, and they are developing it by creating methods that can be implemented in an automated program suite. The aim is to improve websites’ information content by implementing monitoring and assessment methods for automated program suite. To achieve the aim, the authors analyzed complex situations, developed information website content classification and created monitoring and assessment methods for school websites’ information content. The object of the research is school websites. The subject of the research is computer methods of text information processing. Methods of the research included an analysis of existing methods for assessment of information content on the website. The results revealed that developed methods enabled an effective assessment of information content on school websites with the use of an automated program suite as well.

About the Authors

V. N. Komarov
Science and Education Center of Aerospace Defense “Almaz – Antey”, Moscow
Russian Federation

Postgraduate



V. V. Erokhin
Moscow State Institute of International Relations (University) of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, Moscow
Russian Federation

Doctor of Sciences (Engineering), Professor



S. M. Roshchin
Bryansk State Technological University of Engineering, Bryansk
Russian Federation

Candidate of Sciences (Engineering), Docent



References

1. Комаров В. Н., Рощин С. М. Мониторинг и системный анализ информации электронных СМИ для промышленных предприятий // «Наукоемкие технологии и интеллектуальные системы» : сб. ст. по итогам Междунар. науч.-практ. конф., 23 ноября 2018 г., г. Самара. Самара : ООО «Агентство международных исследований», 2018. С. 36–40.

2. Комаров В. Н., Рощин С. М. Моделирование системы мониторинга и анализа информации электронных СМИ методами модельно-ориентированного системного инжиниринга // Вестник ЮУрГУ. Серия «Компьютерные технологии, управление, радиоэлектроника». 2021. Т. 21, № 1. С. 12–22.

3. Об образовании в Российской Федерации : федер. закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ ; в ред. от 19.12.2023 // СЗ РФ. 2012 № 53 (Часть I) Ст. 7598. Доступ из СПС «Консультант Плюс».

4. Об утверждении Требований к структуре официального сайта образовательной организации в информационно-телекоммуникационной сети Интернет и формату представления информации : приказ Федеральной службы по надзору в сфере образования и науки от 04.08.23 №1493. Доступ из СПС «Консультант Плюс».

5. ГОСТ Р ИСО 9241-151-2014. Эргономика взаимодействия человек – система. Руководство по проектированию пользовательских интерфейсов сети Интернет. М. : Стандартинформ, 2015. 50 с.

6. ГОСТ Р 52872-2019. Интернет-ресурсы и другая информация, представленная в электронно-цифровой форме. Приложения для стационарных и мобильных устройств, иные пользовательские интерфейсы. Требования доступности для людей с инвалидностью и других лиц с ограничениями жизнедеятельности. М. : Стандартинформ, 2019. 37 с.

7. Методика построения рейтинга информационной открытости официальных сайтов общеобразовательных учреждений (школ). 2016. URL: https://www.hse.ru/data/2013/04/18/1297812643/site_school_metodik.pdf?ysclid=mbjgfha1zd831980027 (дата обращения: 05.06.2025).

8. Трусова А. Ю. Анализ данных. Многомерные статистические методы. Самара : Изд-во Самарского университета, 2023. 92 с.


Review

For citations:


Komarov V.N., Erokhin V.V., Roshchin S.M. Monitoring methods and assessment of educational organizations’ websites to enhance their content. Proceedings in Cybernetics. 2025;24(3):63-71. (In Russ.) https://doi.org/10.35266/1999-7604-2025-3-7

Views: 17


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-7604 (Online)